mandag, september 26, 2016

Samvittighetskladd.

Dårlig samvittighet er noe jeg opplever på daglig basis. Det har på en måte blitt en del av meg, og ofte da jeg er dårlig så sluker den meg nesten. Det er veldig lettvint å bare si 'slutt å ha dårlig samvittighet for alt' og det skulle jeg virkelig ønske jeg kunne! Om jeg bare hadde hatt en bryter som jeg kunne skrudd på og poff! så var den borte, da hadde jammen livet vært lettere. Men sånn er det nå engang ikke, og da må man lære seg andre metoder å takle det på. Dermed må faktisk alle andre rundt en som sliter med mye dårlig samvittighet bare smøre seg med tålmodighet og vise støtte istedenfor irritasjon og oppgitthet. For når du er vant til at den samvittigheten sitter der sånn lett tilgjengelig så blir du ganske kreativ i forhold til hva du faktisk kan få dårlig samvittighet for!
For mitt vedkommende så er det akkurat som at den ene tingen jeg får dårlig samvittighet for forgreiner seg i mange flere ting som jeg også føler at jeg bør ha dårlig samvittighet for. Det er som om alt bare bygger seg opp og støtter seg på hverandre helt til det er noe som topper hele greia og da blir det for tungt å bære.

Men hvorfor i all verden får man så dårlig samvittighet da?

Er du som meg og er veldig streng og kritisk mot deg selv, stiller for høye krav og dømmer deg selv? Hvis ting ikke blir "riktig" så snakker du deg selv ned og straffer deg selv? Bruker du ofte ord som "må/burde/skulle gjort/skal/burde ikke"?
Her ser du jo selv hva du kan jobbe med om du sliter med det samme som meg.
Men selv mener jeg at det ikke er bra nok, for det ligger som regel mer bak enn dette. Hvis man tenker etter og drar frem minner, skreller av lag for lag, så vil man kanskje kunne se enkelte ting som har en sammenheng med hvorfor man har slike dårlige tankemønstre.

Jeg sliter med dårlig samvittighet for ting jeg ikke kunne ha fått gjort annerledes uansett, og tilogmed for ting som jeg ikke er involvert i i det hele tatt. Det går nemlig ikke kun på at jeg syns det var dumt av meg at jeg ikke fikk gått en tur idag, at jeg burde ha planlagt handlingen bedre, at jeg burde ha rukket å vasket. Det går i dypere og dypere ting etterhvert. Man føler seg tilslutt som en vandrende samvittighetskladd. Men det som er fint er jo at det går an å gjøre noe med det. For min del sitter det såpass hardt i ryggmargen at jeg må jobbe kontinuerlig med det i all tid framover, men i det minste så er jeg blitt bevisst på det - der har jeg en kjempe fordel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar